Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

Homepage > Onderwerpen > Goederenvervoer > Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

Inhoud pagina: Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

Natuurlijk vervangingsmoment

Natuurlijk vervangingsmoment

Nee

Toepasbaarheid

Toepasbaarheid

Aan het gebruik van een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) zijn beperkingen opgelegd. Zo mag een LZV, buiten de autosnelweg, alleen op een vooraf vastgestelde route rijden. Rijden mag niet bij mist en extreme weersomstandigheden. LZV's mogen ook geen overwegen kruisen waarover treinen sneller dan 40 km/h rijden. Woonerven en 'zone 30'-gebieden zijn ook taboe.

De LZV is vooral bedoeld om van en naar haven- en industriegebieden te rijden. Voor LZV's geldt een algeheel inhaalverbod en de chauffeur heeft een extra rijopleiding nodig. Bovendien is de deelnemer verplicht ongevallen, overtredingen of misdrijven, waarbij de LZV is betrokken en eventueel opgemaakte processen-verbaal te melden.

De vrachtwagencombinaties moeten onder meer:

  • voorzien zijn van een spiegeluitrusting volgens de nieuwste Europese bepalingen
  • beschikken over geavanceerde remsystemen
  • beschikken over een aslastmeetsysteem
  • voorzien zijn van een bord op de achterzijde met daarop een contour van de combinatie en een vermelding van de lengte in meters

Toepasbaarheid

Beschrijving

Beschrijving

Het vervoer met een LZV, een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie.

Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar. Een gewone vrachtwagen is maximaal 18,75 lang en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar. Qua volume kan er tot 40% meer lading vervoerd worden. Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten. Zie de afbeelding rechtsboven (de varianten F en G komen nauwelijks voor). LZV’s kunnen worden ingezet bij binnenlandse punt-puntverbindingen met voldoende volume. Ze zijn niet geschikt voor zware goederen vanwege het maximaal toegestane voertuiggewicht.

Financiële aspecten

Financiële aspecten

Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt (maximaal 5%) ten opzichte van een standaard combinatie, kan door de inzet van de LZV tot 30% brandstof en daarmee ook op emissies en voertuigbewegingen bespaard worden. De kostenbesparing is afhankelijk van de inzetmogelijkheden (beladingsgraad, mogelijkheden voor retourvracht, bezettingsgraad).

Aanvullende informatie

Aanvullende informatie

Opbrengst maatregelBest practice:
Uit diverse scans is gebleken dat de LZV meestal voor een enkele, specifieke vervoerstroom en klant kan worden ingezet. Afhankelijk van het percentage van het totale vervoer waarvoor de LZV wordt ingezet liggen de besparingen tussen de 3 en 20%. De grootste besparingen worden behaald bij het vervoer tussen productielocaties en retail-DC’s. Ook voor het vervoer van containers wordt de LZV steeds vaker ingezet.

Zie ook:
Lange Zware Voertuigen (RDW Ontheffingen)

Vraagstelling

Vraagstelling

Maakt u gebruik van vervoer met een LZV, een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie?

Afbeelding

Afbeelding


LZV