2b-Stimulerings- en beloningsbeleid voor een zuinig rijgedrag

Algemeen

Nummer
2
Bedrijfstak
Verlader van goederen met regie over het transport
Activiteit
Beschikken over eigen wagenpark

Toepasbaarheid

Het is vaak nog geen gangbare praktijk dat het brandstofverbruik van chauffeurs wordt gemonitord en dat wordt gestuurd op zuinig rijgedrag, terwijl sprake is van relatief hoog besparingspotentieel.

Beschrijving

Door registratie van persoonlijk brandstofverbruik (via boordcomputer/managementinformatie) kan worden bezien of het gemiddelde brandstofverbruik van een chauffeur hoger of lager dan gemiddeld is. Door stimuleren van het beperken van brandstofverbruik en/of belonen van zuinig rijgedrag kan zowel besparing op brandstof als emissies worden gerealiseerd.

Financiële aspecten

In de praktijk kan een chauffeur in de regel met een tankpas aan de pomp tanken, waardoor de chauffeur zich vaak niet voldoende bewust is van brandstofverbruik en meestal daarop ook niet wordt aangesproken. Door positief stimuleren en belonen kan in elk geval op brandstof en emissies worden bespaard en is wellicht enig financieel voordeel van deze besparing voor de chauffeur mogelijk. 1% brandstofbesparing per jaar op een vrachtwagen is gemiddeld 500 euro besparing aan kosten. Een deel hiervan kan gebruikt worden om terug te vloeien naar de medewerker die de besparing realiseert.

Aanvullende informatie

Uit psychologische onderzoek naar compliance blijkt dat één van de beste technieken van beïnvloeding niet straffen is, maar belonen. Bij belonen is echter vaak de achterdocht dat bij goed gedrag de beloning uitblijft. Een goede oplossing is een knipkaart, deze staat voor een specifieke bonus voor die maand. Per overtreding (bijvoorbeeld minder als 1 liter op 3,5 km rijden) gaat er een knip in de kaart die daarmee minder waard wordt. Bij 5 overtredingen is de bonus geheel vervallen.

De Drivers league is een competitie waarbinnen een brandstof besparende rijstijl centraal staat. In de competitie worden analyses gemaakt over brandstofverbruik, snelheden, stoptijden met draaiende motor en stopplaatsen waardoor per chauffeur de mate van zuinig rijgedrag inzichtelijk wordt.