11c-Truck Platooning

Algemeen

Nummer
11
Bedrijfstak
Verlader van goederen met regie over het transport
Activiteit
Full Truck Load Load (FTL): 1 vracht naar 1 adres / Less than Truck load (LTL): Deellading naar meer

Toepasbaarheid

Op verschillende Europese wegen, waaronder Nederland, wordt platooning door fabrikanten volop getest. Bij truck platooning zijn vrachtauto’s elektronisch aan elkaar gekoppeld door middel van communicatietechnologie, daarbij bepaalt de voorste truck de snelheid en route. Achterliggende trucks volgen geheel automatisch zonder fysieke hulp van de chauffeur. Voertuigen communiceren met elkaar en reageren op sensoren (radar, camera’s en voertuig-voertuig communicatie) en op de manier waarop de voertuig- en de platooning controls samenhangen. Door het systeem kunnen de vrachtwagens op 0,3 seconden afstand van elkaar rijden.

Beschrijving

Truck platooning moet op termijn zorgen voor meer ruimte op de weg en dus een betere doorstroming van het verkeer. Het dichter op elkaar laten rijden van vrachtwagens en het minder remmen en gasgeven brengt energiebesparing met zich mee. De techniek is nog in ontwikkeling, de verwachting is dat deze rond 2023 gereed zal zijn voor gebruik in de praktijk.

Financiële aspecten

Truck Platooning levert brandstofbesparing, vermindering van CO2-emissies en een betere verkeersdoorstroming op. Het kan een besparing in CO2-uitstoot opleveren tot wel 10% doordat "treinen" worden gevormd die niet constant gas geven en remmen. Ook maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten.

Aanvullende informatie

Voordat Truck Platooning uitgerold kan worden in de praktijk moeten nog een aantal stappen gezet worden. Voor grensoverschrijdende platooning is bijvoorbeeld ook aangepaste Europese wet- en regelgeving noodzakelijk die platooning mogelijk maakt.

6 Europese vrachtwagenfabrikanten (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania and Volvo group (Volvo Renault) en TNO, werken aan een multi-merk truck platooning oplossing. Zij doen dit in het consortium “Ensemble”. Ook de bedrijven NXP, ZF, Bosch, Continental, Brembo en WABCO zijn bij het consortium aangesloten.