14b-Inzet van fietskoeriers voor last mile

Algemeen

Nummer
14
Bedrijfstak
Verlader van goederen met regie over het transport
Activiteit
Samenwerken met andere partijen

Toepasbaarheid

De “laatste kilometer” is één van de duurste, minst efficiënte delen van de gehele logistieke keten. Verkeer in de stad leidt vanwege het vele remmen, optrekken en stilstaan tot hoog brandstofverbruik en tijdverlies. Daarnaast kenmerkt binnenstedelijk distributie zich door kleine en lichte goederen. Dit kan efficiënter en duurzamer worden ingevuld door gebruik van fietskoeriers voor de last mile. In verdeelcentra die gelegen zijn tussen snelwegen en steden, kan vracht uit vrachtwagens worden verdeeld over vrachtfietsen/fietskoeriers die de vracht naar de klant in de binnenstad vervoeren. Dit is efficiënter, goedkoper en duurzamer.

Beschrijving

De vervanging van vracht- en bestelwagens door vrachtfietsen/fietskoeriers leidt tot een aanzienlijke energiebesparing, minder fijnstof vervuiling, minder lawaai, meer plaats op de weg, minder files en minder CO2-uitstoot. Een ander voordeel is dat fietsen geen snelheidsnadeel hebben over korte afstanden in veel stedelijke gebieden in vergelijking met vracht- en bestelwagens en kosten aanzienlijk minder zijn. Bovendien is het eenvoudig om koeriers voor fietsen parttime aan te wenden, gezien het beperkte opleidingsniveau en de vereiste investeringen.

Tegenwoordig worden fietskoeriers vaak ingezet bij transport naar directe locaties waarbij geen sprake is van tussenkomst van een centrale hub. Leveringen hebben voornamelijk betrekking op B2B-documenten en voedsel (bijvoorbeeld Foodora).

Financiële aspecten

In vergelijking met een bestel- of vrachtwagen gebruikt een fiets geen brandstof. Bovendien ligt het brandstofverbruik in de stad veel hoger dan op de autosnelweg, zodat de besparing relatief groot is. Daarbij wordt ook bespaard op verzekeringen, belastingen, onderhoud, parkeerkosten en keuring. Een voordeel aan het gebruik van vrachtfietsen is dat deze veel goedkoper zijn dan bestelwagens of andere voertuigen met verbrandingsmotor (zowel in aankoop als gebruik). Een doorsnee vrachtfiets kost maximum 3.000 euro. Grotere vrachtfietsen met drie of vier wielen en een elektrische trapondersteuning kosten ongeveer 7.000 tot 10.000 euro. Ter vergelijking, een bestelwagen kost al snel 20.000 euro.

Aanvullende informatie

PostNL is een voorbeeld van een bedrijf dat dieselauto`s vervangt door fietskoeriers. PostNL is geleidelijk bezig met een verduurzamingsslag van de voertuigen die ze gebruiken. Wat niet in een auto bezorgd hoeft te worden, wordt bezorgd met elektrische bakfietsen of gewone fietsen. De overige goederen worden zoveel mogelijk bezorgd met elektrische bussen, Goupils (een compact elektrisch aangedreven nutsvoertuig) of groengasbussen. Utrecht is een voorbeeld waar vanuit PostNL dagelijks 20 autoritten met dieselbestelauto’s vervangen worden door duurzamere bezorging met elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen. Het gaat in eerste instantie voornamelijk om de bezorging van zakelijke post.