8a-Dubbele laadvloer toepassen

Algemeen

Nummer
8
Bedrijfstak
Vervoerder van goederen zonder regie over de transportplanning
Activiteit
Voertuigen met een groter volume aan goederen

Toepasbaarheid

Wanneer er goederen en palletladingen zijn die niet gestapeld kunnen worden dan biedt de dubbele laadvloer uitkomst. Deze megatrailers, waarin op de gewenste hoogte extra laadvloeren geplaatst kunnen worden, bieden vervoerders de mogelijkheid om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten. Dubbeldeks opleggers worden vooral ingezet bij het vervoer van en naar distributiecentra (DC’s). Dubbeldeks opleggers zijn geschikt voor lichte en middelzware goederen door het maximaal toegestane voertuiggewicht.

Beschrijving

Veel lading (zoals pallets, rolcontainers) is lager dan 1,5 meter, terwijl een standaard oplegger tot 2,7 meter kan worden beladen. Om de capaciteit efficiënter te benutten kan gebruik worden gemaakt van een dubbele laadvloer. Er zijn verschillende ontwerpen van dubbele laadvloeren mogelijk. Heebink is een voorbeeld van een bedrijf dat de laadvloer verdubbelt door middel van versterkte stalen balken aan de zijkanten van de oplegger waar een extra vloergedeelte in geklikt kan worden. Een ander voorbeeld van een dubbelle laadvloer is de Eckstreme Twin Deck Trailer van de van Eck Group. Bij deze trailer is tussen de assen extra ruimte gecreëerd waardoor de dubbele laadvloerconstructie circa 60% meer ladingscapaciteit gegenereerd.

Een gemiddelde dubbeldeks oplegger kan circa 40% meer lading vervoeren. Het voordeel van een dubbeldeks oplegger is dat er geen speciale wettelijke eisen en andere aandachtspunten zijn waarmee rekening moet worden gehouden (zoals opleiding, routes en weersomstandigheden). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het toepassen van LZV. Een beperking is wel het type lading. De lading mag niet te hoog zijn vanwege de dubbele laadvloer. Dit hangt af van de totale hoogte van de dubbele vloeren. Daarnaast mag de lading niet te zwaar zijn aangezien de constructie van de dubbele laadvloer minder gewicht kan dragen dan een enkele vloer. Daarnaast zijn de mogelijkheden op retourvracht beperkt afhankelijk van de afmetingen van de dubbele laadvloer. Dit houdt in grote lading die niet voldoet aan de afmetingen van de dubbele laadvloer en daardoor dus niet te transporteren valt met voertuigen met een dubbele laadvloer.

Financiële aspecten

Bij het gebruiken van een dubbeldeks oplegger stijgt het brandstofverbruik maximaal 3 % ten opzichte van een standaard oplegger. Deze toename is te verwaarlozen, want door het toepassen van dubbele laadvloeren wordt tot 35% brandstof bespaard. Dit betekent dus ook minder emissies, maar ook een verlaging van het aantal voertuigbewegingen. De kostenbesparing is afhankelijk van de inzetmogelijkheden (beladingsgraad, mogelijkheden voorretourvracht, bezettingsgraad). Vooral de mogelijkheden voor retourvracht bepalen in hoge mate de kosteneffectiviteit van deze maatregel.

Aanvullende informatie

De volgende bedrijven zetten onder andere trailers met dubbele laadvloer in: Jumbo, Ewals, CvHeezik en Heebink.