10a-Automatische laad- en lossystemen

Algemeen

Nummer
10
Bedrijfstak
Vervoerder van goederen zonder regie over de transportplanning
Activiteit
Voertuigen die tijd besparen bij laden en lossen

Toepasbaarheid

Het laden en lossen van vrachtwagens kost tijd. Een van de technieken om deze tijd te verkorten is door gebruik te maken van laad- en lossystemen waarmee vrachtwagens automatisch kunnen worden geladen en gelost. Er zijn enkele vereisten voor het toepassen van deze techniek:

  • De vloer van de vrachtwagen heeft speciale voorzieningen nodig.
  • Het distributiecentrum moet tevens laad- en losstations zijn/worden voorzien. Deze kunnen gekoppeld worden aan automatische aan- en afvoersystemen (geïntegreerde systemen).

Automatische laad- en lossystemen laden of lossen volledige vrachtwagens in ongeveer 3 minuten. Vaak is de aan- of afvoer van pallets na het lossen gekoppeld aan automatiseringssystemen die de lading voor en na het transport met hoge efficiëntie doorvoeren.

Beschrijving

Automatisch laden en lossen vergt doorgaans twee ‘met elkaar samenwerkende’ systemen: een systeem in de oplegger van een vrachtwagen en een 'stationaire' installatie binnen het laad- en losdock. Wanneer een trailer gaat laden of lossen wordt de gehele lading automatisch geladen, dan wel gelost.

De meest voorkomende toepassingen van automatische laad- en lossystemen zijn shuttlediensten van vrachtwagens tussen productiefaciliteiten en distributiecentra. De laad- en lostijd wordt ingekort van een half uur tot enkele minuten. Terugverdientijden zijn dan ook kort gezien de directe besparingen ten opzichte van conventioneel laden en lossen (met behulp van vorkheftrucks of handpallettrucks).

Financiële aspecten

Automatische laad- en lossystemen kennen diverse voordelen waardoor financiële winst snel te behalen valt:

  • Minder logistiek personeel door automatisering van het laad- en losproces;
  • Minder vorkheftrucks en gerelateerd materieel door mechanisering van het automatisch laad- en losproces;
  • Minder laad- en losdocks doordat ieder dock meer volume kan verwerken;
  • Minder vrachtwagens en chauffeurs door hogere benuttingsgraad van de vloot;
  • Minder vierkante meters magazijn door een meer geconcentreerde goederenstroom;
  • Minder buffervoorraden, door snellere aan- en afvoer van goederen;
  • Minder vierkante meters buitenterrein door snellere aan- en afvoer van vrachtwagens;
  • Minder schade aan de goederen en het materieel door een gecontroleerd laad- en losproces;
  • Veiligere werkomgeving voor het personeel.

Aanvullende informatie

Diverse bedrijven werken met automatisch laad- en lossysteem, bijvoorbeeld Unilever Rotterdam, Van de Put Fresh Cargo Handling en frisdranken Zandbergen Transport.