GA3b-Luchtkussens toepassen

Algemeen

Nummer
GA3
Bedrijfstak
Autoschadeherstelbedrijven
Activiteit
Isoleren van de gebouwschil
luchtkussens

Toepasbaarheid

Transportdeuren met ontbrekende luchtkussens zijn aanwezig

Hal wordt verwarmd tot boven 10 graden Celsius

Beschrijving

Bij het laden en lossen van vrachtwagens bij dockshelters (laad-en losvoorziening voor vrachtwagens) gaat in het stookseizoen warme binnenlucht naar buiten en komt koude buitenlucht naar binnen. De luchtstroming ontstaat door de openingen tussen de vrachtwagen en het dockshelter.

De gebruik van luchtkussens maakt de ruimte tussen de vrachtwagen en het dockshelter kleiner. Hierdoor komt er minder koude lucht het gebouw binnen en neemt de warmtevraag af.

Voor het laden en lossen (aandocken) staat de achterkant van de oplegger tegen de luchtkussens. Na het aandocken van de vrachtwagen blazen de kussens zich op. Het luchtkussen dicht daarbij de kieren aan de bovenkant en aan de zijkant van de vrachtwagen.

De luchtkussens zijn meestal zwart en duidelijk te zien als ze zijn opgeblazen. In de ruststand lijken de luchtkussens op gordijnen.

Doelmatig beheer en onderhoud

Warmteverlies beperken door naden, kieren en andere openingen in muren en gevels:

  • Controleren op en het dichten van naden en kieren in muren en gevels
  • Controleren op en het beperken van onnodig openstaande buiten- en haldeuren
  • Instellen van de automatische schuifdeuren in een zomer- of winterstand
  • Periodiek controleren en herstellen van schade aan isolatiemateriaal
  • Voorkomen van koudebruggen en het beperken van warmteverlies via bestaande koudebruggen

Financiële aspecten

Deur is dagelijks minimaal 4 uur open door het laden en lossen en aardgasverbruik van de inrichting is minder dan 1 miljoen kubieke meter per jaar.

Deze maatregel is toepasbaar op een zelfstandig moment.