2c. Training rijgedrag
Algemeen
- Nummer
- 2
- Bedrijfstak
- Werkgevers, vervoerders en verladers
- Activiteit
- Verschonen ritten door werkgevers, verladers en vervoerders
Doel
Toepasbaarheid
Voor personenautobestuurders is het niet verplicht om de cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ te volgen, dit in tegenstelling van beroepschauffeurs. Werkgevers kunnen de cursus aanbieden aan werknemers die veel onderweg zijn en waarvan de brandstof vergoed wordt door het bedrijf.
Beschrijving
Het programma ‘Het Nieuwe Rijden’ stimuleert automobilisten, zakelijk rijders, beroepschauffeurs en wagenparkbeheerders over te gaan tot een energie-efficiënter rij- en reisgedrag door slimmer te rijden en te reizen.
Door je auto slim te besturen kan je flink besparen op het brandstofverbruik. En op die manier kan je een steentje bijdragen aan het verminderen van milieubelasting en geluidsoverlast.
De rijstijl van ‘Het Nieuwe Rijden’ maakt via het curriculum van het CBR al sinds lange tijd onderdeel uit van de reguliere opleidingen voor het rijbewijs. Instructeurs besteden er in de praktijklessen aandacht aan; goed vooruitkijken, anticiperen en vlot opschakelen. Daarnaast bieden diverse (markt)partijen, zoals rijscholen en gespecialiseerde instructeurs (soms ook aangeboden vanuit automerken) aanvullende HNR-rijtrainingen aan.
Op de cursus 'Het Nieuwe Rijden' leren chauffeurs onder meer:
- Tijdig gas loslaten, en het voertuig uit laten rollen;
- Rijden met een gelijkmatige snelheid;
- Afstand houden en anticiperen;
- Slimmer de versnellingspook te hanteren.
Behalve positief effect op het brandstofverbruik en daarmee de CO2-emissie, heeft ‘Het Nieuwe Rijden’ ook positieve effecten op de uitstoot van overige broeikasgassen, de verkeersveiligheid, ongeval schades, comfort, ziekteverzuim, het onderhoud van voertuigen, de levensduur van voertuigcomponenten en op geluidhinder.
Financiële aspecten
Milieu | Kosten | Baten |
---|---|---|
|
|
|
Aanvullende informatie
Handhaafbaarheid
Kijkend naar het aantal gevolgde cursussen. Toch zegt dit weinig over hoeveel CO2 er daadwerkelijk wordt bespaard. Door monitoring van het brandstofverbruik is het kwantificeerbaar te maken.
Haalbaarheid
Deze maatregel is eenvoudig uit te voeren en zal relatief snel zijn vruchten afwerpen.