2g. Elektrisch rijden

Algemeen

Nummer
2
Bedrijfstak
Werkgevers, vervoerders en verladers
Activiteit
Verschonen ritten door werkgevers, verladers en vervoerders

Toepasbaarheid

Voor alle bedrijven is het mogelijk om elektrisch rijden te stimuleren. Om dit mogelijk te maken zijn laadfaciliteiten noodzakelijk. Het thuis en/of op het werk kunnen laden is belangrijk voor de sturing op het energieverbruik. De vraag dient te worden beantwoord hoe de werkgever deze laadvoorzieningen faciliteert. De werkgever kan bijvoorbeeld een aantal laadpalen realiseren bij haar werkplekken.

Beschrijving

Elektrische voertuigen zijn schoon, waardoor de werkgever bijdraagt aan een duurzame maatschappij en de impact op milieu verkleint. De voertuigen hebben de beschikking over een accu die, bij voorkeur met groene stroom, wordt opgeladen. Een werkgever kan elektrisch rijden passief mogelijk maken, door de elektrische voertuigen onderdeel te laten zijn van het gehele beleid, maar ook actief stimuleren door bijvoorbeeld in het MVO-beleid een streven naar een bepaald percentage elektrische of hybrideauto’s. Met de keuze voor elektrische voertuigen laat je aan de buitenwereld zien dat je zuinig en milieubewust bent. Dit is goed voor je imago.

Op dit moment zijn drie type (elektrische) voertuigen:

  1. Volledig elektrische voertuigen (ook wel: batterij aangedreven elektrisch voertuig, BEV, Full EV, FEV). Deze hebben een actieradius van 150 tot 200 km (bepaalde modellen zelfs 300-500 km) en laden op via het elektriciteitsnet. De innovaties gaan snel. Op dit moment zijn er een 15-tal modellen op de markt uiteenlopend in performance, uitstraling en prijs. Van zeer luxe tot eenvoudig.
  2. Voertuigen met een range extender (E-REV of REV). Zoals de BMW I3 en Opel Ampera. Deze worden aangedreven door een elektromotor, aangevuld met een brandstofmotor die de accu kan laden tijdens het rijden. De accu’s worden ook via het net geladen. Zodra deze leeg raakt, schakelt de verbrandingsmotor bij om de accu te laden. De auto blijft dus altijd op de elektromotor rijden. Een E-REV kan tot 70-150 km volledig elektrisch rijden en heeft een totale actieradius van circa 300 km.
  3. Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV). Zoals de Outlander, Prius, Golf, V60. Een PHEV kan zijn accu opladen via het elektriciteitsnet en daarmee circa 20-60 km rijden; daarna vindt aandrijving plaats door een verbrandingsmotor.

Financiële aspecten

Overzicht van de effecten op het milieu, de kosten en de baten.
Milieu Kosten Baten
  • Elektrisch leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen, omdat de verbranding van grondstoffen niet plaatsvindt (groene stroom) of meer efficiënt (grijze stroom).
  • Ook dragen elektrische auto’s bij aan leefbare steden doordat ze voor minder lokale uitstoot zorgen en minder geluid produceren.
  • Leasekosten blijven gelijk als deze past in de leasecategorie van de werknemer;
  • Laadinfrastructuur, laadpalen kosten grofweg € 2.000 tot 3.000 per stuk, hiervoor is vaak een overheidsbijdrage beschikbaar;
  • Brandstofkosten
  • Gunstige fiscale regeling voor elektrische voertuigen;
  • Betere positie op de arbeidsmarkt door je als milieubewust bedrijf te profileren;
  • Bespaar je met elektrische voertuigen brandstofkosten. Business cases hebben aangetoond dat er lagere verbruikskosten worden gemaakt met elektrische voertuigen en op de langere termijn goedkoper zijn dan conventionele auto’s.

Op de langere termijn zijn de baten voor de werkgever hoger dan de kosten, elektrische voertuigen hebben lagere verbruikskosten dan conventionele auto’s en zijn voordeliger in het onderhoud.

Aanvullende informatie

Handhaafbaarheid

Het opnemen van elektrische voertuigen dient te worden vastgelegd in regelingen van het bedrijf die gekoppeld zijn aan contracten of beleid. Vervolgens is dit uitvoerbaar en handhaafbaar.

Haalbaarheid

Eenvoudig te implementeren. Bij het opstellen van nieuwe contracten en afschrijving van oude voertuig is het een keuze die gemaakt kan worden. De maatregel sorteert niet direct effect, gezien de lange looptijd om elektrisch rijden mogelijk te maken.

Bronnen: