Opzet en uitvoering onderzoek
Dit onderdeel beschrijft de te volgen aanpak en onderzoeksmethode om tot de besparingsmogelijkheden te komen. In deze fase verzamelt de energie-adviseur informatie over het bedrijf en volgt daarbij de hier benoemde stappen.
Verzamelen van informatie
Als het bedrijf de opdracht aan het adviesbureau heeft verleend, dan is de eerste stap om informatie te verzamelen over het bedrijf. Het gaat dan onder meer om de werking van de processen en activiteiten binnen het bedrijf. Na analyse van de informatie heeft de adviseur een beeld van het energieverbruik. Hierna kan hij de besparingsopties in kaart brengen. De te verzamelen informatie omvat onder meer:
- Interviews met gebouw- en installatieverbruikers
- Inventarisatie van de technische ruimtes: cv, luchtbehandeling, keuken, liften, procesinstallaties, stoom, perslucht, etc.
- Instelwaarden van regelapparatuur: schakeltijden, temperaturen, toerental, etc.
- Inventarisatie van mogelijke good housekeeping maatregelen
- Grafieken van de resultaten van uitgevoerde metingen. Ze hebben een duidelijke tijdsaanduiding, zo mogelijk per dag. Dit omdat bepaalde parameters per seizoen veranderen (zoals temperatuur en luchtvochtigheid)
- Aanvullende metingen: licht, temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, afgenomen elektrisch vermogen, etc.
- Analyse van de grafieken
- Analyse van de energienota’s
- De in het verleden genomen maatregelen
Gedragingen van personeel
Gedragingen van personeel kunnen van invloed zijn op het energieverbruik. (Comfort)klachten bieden hierbij mogelijk inzicht. Voor dit doel kan de onderzoeker verschillende informatiebronnen raadplegen:
- De gebouwbeheerder, facilitaire dienst en verbruikers
- Onderhoud- en keuringsrapporten van installaties: koelinstallatie, stookinstallatie, ventilatiesysteem, etc.
- Onderhoudsplanning op korte en lange termijn
- Energie Prestatie Advies (EPA)-rapportage
- Installatie Performance Scan (IPS)
Selectie van aandachtspunten
De volgende stap is de inventarisatie van de belangrijkste energieverbruikers binnen het proces. Belangrijk zijn apparatuur en activiteiten met een energieverbruik van meer dan 5% van het totale energieverbruik.
Bij de selectie houdt de energie-adviseur rekening met:
- De omvang van het verbruik
- Het gevraagde vermogen
- De mogelijkheden voor het behalen van besparingen
Toekomstige bedrijfsontwikkelingen
Neem bij de inventarisatie van de gebouwen, processen, installaties en voorzieningen alvast de bedrijfsplannen mee. De ontwikkelingen in een bedrijf staan namelijk niet stil. De onderzoeker houdt hier rekening mee bij het opstellen van het rapport. De uitkomst van het wel of niet rendabel zijn van een maatregel kan hierdoor namelijk anders uitvallen.
Toekomstige bedrijfsontwikkelingen om rekening mee te houden:
- Omzetverhoging
- Oppervlaktevergroting
- Verhuizing
- Nieuwe producten, activiteiten of processen
- Bedrijfsonderdelen aantrekken of afstoten
- Uitbreiding
Onderzoek naar verbeteropties
De adviseur bespreekt de verzamelde informatie en aandachtspunten met medewerkers van het bedrijf. Zo komen ze tot een aantal verbeteropties. De energie-adviseur bespreekt deze met de medewerkers.
Opstellen energiebesparingsplan
In het rapport staan de resultaten van de inventarisatie, de selectie van de aandachtspunten en een beschrijving van de verbeteropties. Aan de hand van de punten hierboven stelt de adviseur een rapport en een energiebesparingsplan op.
Eventueel volgt een presentatie van het plan aan het management. Dit kan de betrokkenheid vergroten.