1-Schemer-, en/of tijdschakelaars toepassen.

Algemeen

Nummer
GD4
Bedrijfstak
Rubber- en kunstofindustrie
Activiteit
In werking hebben van een ruimte- en buitenverlichtingsinstallatie

Toepasbaarheid

Automatische aan- en uitschakeling ontbreekt.

Reclameverlichting is overdag en ’s nachts aan.

Beschrijving

Een schemerschakelaar is te herkennen aan de kleine behuizing aan de gevel met daarin een lichtsensor. Een tijdschakelklok is een (analoog of digitaal) elektrisch onderdeel in de centrale elektrische besturingskast per bouwdeel en/of per verdieping. Deze schakelaar kan ook in een gebouwbeheersysteem zijn geplaatst.

Vaak is buitenreclameverlichting buiten werktijden continu ingeschakeld (en soms ook onbewust overdag).

Voor buitenreclameverlichting is een schemerschakelaar toe te passen. Zodra de schemer intreedt (instelbaar, gemiddeld met een lichtsterkte van circa 20 lux) schakelt de schemerschakelaar de verlichting in. Een schemerschakelaar heeft meestal een schakelcapaciteit tot 3kW. Bij het schakelen van grotere elektrische vermogens moet een contactor of relais de schakelfunctie overnemen. De schemerschakelaar schakelt de buitenreclameverlichting uit op het moment dat voldoende daglicht beschikbaar is. Dit voorkomt dat onbedoeld de verlichting overdag brandt.

Een schemerschakelaar met tijdschakelaar op de reclameverlichting

Het doel van reclameverlichting is om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Om optimaal gebruik te maken van een dergelijke promoting, wordt de reclame ook in het donker zichtbaar gemaakt met behulp van verlichting. De reclameverlichting wordt soms gehuurd en wordt door derden geïnstalleerd en ingeregeld. Dit is niet de partij die de energiekosten betaalt, waardoor de kans bestaat op onvoldoende aandacht voor het voorkomen van onnodig energiegebruik bij de reclame verlichting. Ook als er wel aandacht uitgaat naar de meeste energie-efficiënte lichtbron, zoals het toepassen van LED-verlichting, is de aller zuinigste lichtbron, verlichting die niet brandt.

Mede door het bovenstaande brandt de reclameverlichting 'standaard' de gehele avond en nacht. Toch is dat niet altijd effectief, omdat het aantal ‘potentiële’ klanten afneemt naarmate de avond (of nacht) vordert. Ook komt het voor dat de reclameverlichting overdag is ingeschakeld, terwijl dat niet bijdraagt aan de zichtbaarheid van de reclame. Om een energie-efficiënt systeem te bereiken is de reclameverlichting te schakelen met behulp van een schemerschakelaar in combinatie met een tijdschakelklok.

Een schemerschakelaar schakelt de verlichting in zodra het daglichtniveau onder een ingestelde waarde komt. De tijdschakelaar zorgt ervoor dat op vaste ingestelde tijdstippen in de nacht de reclameverlichting uitschakelt. Ook zijn astronomische schakelklokken beschikbaar die ‘automatisch’ rekening houden met de wintertijd, zomertijd en de schrikkeljaren.

Financiële aspecten

Reclameverlichting kan in de nacht minimaal 6 uur worden uitgeschakeld.

Zelfstandig moment: Nee. Natuurlijk moment: Ja.