Slimme deuren

Een automatische entreedeur en een luchtgordijn kan een ondernemer een besparing in de verwarmingskosten opleveren van tientallen procenten. Ook heeft een ‘dichte deur' een positieve invloed op de beleving van de klant en het winkelpersoneel. Bovendien hoeft dit geen negatieve invloed te hebben op het aantal klanten.

Dit blijkt uit een pilotproject energiebesparing automatische entreedeur bij een drogisterij in Amsterdam. Naar aanleiding van de resultaten heeft Agentschap NL (NL Energie en Klimaat), in samenwerking met Energiecentrum MKB, Gemeente Amsterdam, Vereniging Leveranciers van Luchttechnische Apparaten (VLA) en Vereniging Overleg Leveranciers Automatische Deuren (OLAD) een factsheet Energie besparen? - Kijk eens naar uw entree! ontwikkeld.

De factsheet kunt u ter informatie onder de ondernemers in uw gemeente verspreiden. De VLA heeft een scorekaart ontwikkeld waarmee gebruikers van een luchtgordijn zelfstandig de effectiviteit kunnen beoordelen. Voor meer informatie over luchtgordijnen en/of automatische deuren kan een ondernemer zich wenden tot de brancheverenigingen VLA en OLAD.

Het pilotproject heeft tevens geleid tot de ontwikkeling van een inspirerende film met onder meer een interview met de eigenaar van de winkel, de wethouder milieu en de directeur MKB Amsterdam.