Let op: de informatie over regelgeving geldt niet meer door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024.
Deze website wordt niet meer geactualiseerd. Kenniscentrum InfoMil is onderdeel geworden van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Lees op de website van het IPLO hoe het werkt onder de Omgevingswet.
In Amsterdam is het verboden om de tuinen van keurblokken (de grachtengordels met haar historische panden) anders te gebruiken dan als tuin. Bij uitzondering zijn er toch enkele horecaterrassen aanwezig in keurtuinen. Voor die terrassen zijn extra maatregelen opgelegd in de vorm van maatwerkvoorschriften (voorheen nadere eisen, wet Milieubeheer).
Men exploiteert dat dak vanwege zijn grote omvang als loungecafé en ten behoeve van openluchtconcerten of discoavonden. En hoewel de eerste woningen op enkele honderden meters zijn gelegen, is er nauwelijks enig muziekgeluid mogelijk. Het geluid draagt vanaf het dak zo ver dat het toegestane geluidsniveau niet meer bedraagt dan 75 dB(A). Bij dat geluidsniveau is dus slechts sprake van achtergrondmuziek.
De regeling voor het hebben van deze banken staat in de terrassennota 2008. Er is ook beleid: ‘het plaatsen van een gevelbank is een goed alternatief indien er geen ruimte is voor een regulier terras. De gevelbanken leveren een positieve bijdrage aan het straatbeeld en het verruimt de exploitatiemogelijkheden voor ondernemers'.
In de nota is een tekening toegevoegd om aan te geven wat de veilige doorloopruimte is.
Uit een lokale courant van 2008: "De kogel is door de kerk. De zitbank tegen de gevel van ons eetcafé wordt nu officieel door de gemeente aangemerkt als terras. Consequentie daarvan is dat er EUR 12,50 per vierkante meter betaald dient te worden aan de gemeente voor deze rookvoorziening, want dat is het. Van een terras is absoluut geen sprake. Een terras is een plek waar mensen aan een tafeltje in de buitenlucht worden voorzien van een hapje en een drankje. In de vrieskou van dit jaargetijde hebben we slechts getracht een enigszins comfortabele plek te creëren voor de paria van deze tijd, de roker. Echte luxe is het nog steeds niet, maar met het kussentje op de bank en de elektronische heater (want gasverwarming, echte verwarming is niet toegestaan in deze gemeente) proberen we het de roker toch nog aangenaam te maken."
De gemeente Arnhem en de politie vonden een oplossing voor het uitgaansgebied rond de Korenmarkt. Arnhem schaft het onderscheid tussen zomerterrassen en de kleinere winterterrassen af. De terrassen worden sinds de invoering van het rookverbod ook in de late uren en bij slecht weer gebruikt. Wel wordt gecontroleerd of na sluitingstijden van de terrassen geen glazen naar buiten worden genomen. Tussen twee en drie uur 's nachts (het zogenaamde vensteruur) mogen zaken zonder nachtvergunning openblijven, maar geen nieuwe bezoekers binnenlaten. Bezoekers die een sigaretje hebben gerookt, zouden officieel niet meer naar binnen mogen. Zij krijgen als ze naar buiten gaan een pasje en leveren dat in als ze weer terugkomen.
In Utrecht is een ondernemer aangeschreven omdat bezoekers drankjes gebruiken buiten de grens van het terras en daarmee de openbare orde verstoren. De gemeente besluit op zeker moment het bedrijf voor twee weken te sluiten, door tijdelijke intrekking van de exploitatievergunning.
Uitspraak: ECLI:NL:RBUTR:2007:BB0611: Het standpunt van de gemeente dat het buiten het terras gebruiken van consumpties op de openbare weg kan leiden tot verstoring van de openbare orde acht de voorzieningenrechter op zichzelf niet onjuist. In dit geval is de voorzieningenrechter er niet van overtuigd geraakt dat de situatie een dusdanige verstoring van de openbare orde oplevert dat dit een sluiting van het café rechtvaardigt. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter heeft de gemeente er onvoldoende blijk van gegeven dat zij heeft afgewogen of het nadeel voor de ondernemers in verhouding is met het te bereiken doel, mede gelet op de aard en de ernst van de verstoring van de openbare orde.
Het gaat hierbij om de zogenaamde collectieve festiviteiten, zoals carnaval, Koninginnedag, kermissen of manifestaties die een gemeente aangaan.
In de APV van Rotterdam wijst men de afgelopen jaren drie dagen aan waarop collectieve festiviteiten mogen plaatsvinden. In Amsterdam is bepaald dat naast Koninginnedag de burgemeester negen dagen aanwijst voor collectieve festiviteiten. Daarnaast mogen inrichtingen twee individuele festiviteiten organiseren.
Natuurlijk is er ook een aantal bedrijven waar het Activiteitenbesluit niet voor geldt, of slechts marginaal. Recreatie-inrichtingen met meer dan 500.000 bezoekers is type C volgens het Activiteitenbesluit en hebben daarvoor een milieuvergunning nodig. Of het gaat om juist de hele kleine horeca, die niet zijn aan te merken als inrichting. Denk daarbij aan een kiosk met een terras. Voor deze kleine bedrijven gelden dus geen regels.