Let op: de informatie over regelgeving geldt niet meer door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024.
Deze website wordt niet meer geactualiseerd. Kenniscentrum InfoMil is onderdeel geworden van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Lees op de website van het IPLO hoe het werkt onder de Omgevingswet.
De gemeente Arnhem en de politie vonden een oplossing voor het uitgaansgebied rond de Korenmarkt. Arnhem schaft het onderscheid tussen zomerterrassen en de kleinere winterterrassen af. De terrassen worden sinds de invoering van het rookverbod ook in de late uren en bij slecht weer gebruikt. Wel wordt gecontroleerd of na sluitingstijden van de terrassen geen glazen naar buiten worden genomen. Tussen twee en drie uur 's nachts (het zogenaamde vensteruur) mogen zaken zonder nachtvergunning openblijven, maar geen nieuwe bezoekers binnenlaten. Bezoekers die een sigaretje hebben gerookt, zouden officieel niet meer naar binnen mogen. Zij krijgen als ze naar buiten gaan een pasje en leveren dat in als ze weer terugkomen.
In Utrecht is een ondernemer aangeschreven omdat bezoekers drankjes gebruiken buiten de grens van het terras en daarmee de openbare orde verstoren. De gemeente besluit op zeker moment het bedrijf voor twee weken te sluiten, door tijdelijke intrekking van de exploitatievergunning.
Uitspraak: ECLI:NL:RBUTR:2007:BB0611: Het standpunt van de gemeente dat het buiten het terras gebruiken van consumpties op de openbare weg kan leiden tot verstoring van de openbare orde acht de voorzieningenrechter op zichzelf niet onjuist. In dit geval is de voorzieningenrechter er niet van overtuigd geraakt dat de situatie een dusdanige verstoring van de openbare orde oplevert dat dit een sluiting van het café rechtvaardigt. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter heeft de gemeente er onvoldoende blijk van gegeven dat zij heeft afgewogen of het nadeel voor de ondernemers in verhouding is met het te bereiken doel, mede gelet op de aard en de ernst van de verstoring van de openbare orde.