Vragen en antwoorden toezicht en handhaving Activiteitenbesluit
Deze vragen en antwoorden gaan over het houden van toezicht op de algemene regels van het Activiteitenbesluit. Sommige vragen en antwoorden hebben daarnaast deels betrekking op handhaving.
Resultaten
Nee, de afstand van 20 m uit artikel 3.30a van het Activiteitenbesluit geldt alleen voor organische oplosmiddelen.
Bij het toezicht op een erkende maatregel, kan worden gehandhaafd op de erkende maatregel of op het onderliggende doelvoorschrift. Als de erkende maatregel is uitgevoerd, wordt daarop gehandhaafd. Als een alternatieve maatregel is uitgevoerd, wordt op het onderliggende doelvoorschrift gehandhaafd.
Bij het toezicht op een verplichte maatregel, moet worden gehandhaafd op de verplichte maatregel zelf en niet op de norm uit het onderliggende doelvoorschrift. Door het treffen van een verplichte maatregel wordt een bedrijf geacht aan het doelvoorschrift te hebben voldaan.
Er zijn 3 opties voor het buiten gebruik stellen van een bovengrondse dieseltank: 1. De tank wordt gesaneerd volgens BRL K902 of K904; 2. Bij vervanging door een nieuwe dieseltank neemt de BRL K903 installateur de oude tank mee; 3. Met toestemming van het bevoegd gezag kan de tank worden gereinigd en eventueel hergebruikt.
Een ongereinigde olietank is een gevaarlijke afvalstof, die alleen mag worden afgevoerd door een bedrijf die deze afvalstroom mag innemen.
De drukontlastvoorziening bij een kooldioxide gasfles is een extra uitgang aan de afsluiter van de gasfles. Die uitgang wordt geblokkeerd door een breekplaatje, een schijfje dat bij een bepaalde druk breekt waardoor de inhoud van de gasfles via die opening kan weglekken. Zo wordt ontploffing van de gasfles door overdruk voorkomen.
Nee, in het Activiteitenbesluit is geen algemeen voorschrift opgenomen dat binnen de inrichting een logboek met alle keuringscertificaten, registraties en/of analyseresultaten aanwezig moet zijn. In specifieke gevallen schrijft het Activiteitenbesluit echter wel een logboek voor.
Dat kan niet via het Activiteitenbesluit worden tegengehouden. Wel is het mogelijk gebruik te maken van bijvoorbeeld het bestemmingsplan.
Ja, tegen het niet indienen van een melding of het indienen van een onvolledige melding kan handhavend worden opgetreden.
Ja, het is mogelijk om strafrechtelijk op te treden tegen een overtreding van een voorschrift uit het Activiteitenbesluit. Een dergelijke overtreding wordt in de Wet op de economische delicten aangemerkt als een economisch delict.
Ja, dat mag als het bevoegd gezag daar toestemming voor geeft.
Een handhaver mag een bedrijf adviseren bij het indienen van een melding Activiteitenbesluit op voorwaarde dat er geen advies gegeven wordt over maatwerkvoorschriften of gelijkwaardige maatregelen.
In principe niet. Een wijziging van het Activiteitenbesluit geldt pas als deze in werking is getreden.
Ja, onder bepaalde voorwaarden mag het bevoegd gezag rechtstreeks op de zorgplicht handhaven. Het invullen van de zorgplicht met maatwerkvoorschriften biedt wel meer rechtszekerheid.
Nee, het thema afvalpreventie valt niet onder de zorgplichtbepaling van het Activiteitenbesluit.
Voor het afleveren van bio-ethanol gelden dezelfde eisen als voor het afleveren van gewone benzine. Wel moet de toevoeging van bio-ethanol moet duidelijk zijn aangegeven bij de pomp. Afleveren van pure bio-ethanol moet met maatwerk worden geregeld.
Het "Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval" is van toepassing op het breken van beton als:
- het beton bouw- en sloopafval is èn
- het breken plaatsvindt met een mobiele puinbreker,
- en bij mobiel breken binnen een inrichting de omgevingsvergunning milieu voorschriften bevat waarin het mobiel breken van bouw- en sloopafval van buiten de inrichting wordt toegestaan.
Niet in alle gevallen vervalt een vergunning van rechtswege als een bedrijf volledig onder het Activiteitenbesluit komt te vallen. Op grond van de laatste jurisprudentie wordt voor verschillende situaties toegelicht wat dit betekent voor toezicht en handhaving.
De voorschriften uit het Activiteitenbesluit over het breken van beton gelden alleen voor bedrijven die geen Omgevingsvergunning milieu nodig hebben (inrichtingen type B). Voor het breken van beton dat een afvalstof is is altijd een Omgevingsvergunning milieu nodig.
AdBlue is een bodembedreigende vloeistof waarvoor bodembeschermende voorzieningen noodzakelijk zijn. Welke voorzieningen nodig zijn hangt af van de soort opslag (tank of verpakking) en de doorzet aan brandstof.
Als afleveren van AdBlue een nieuwe activiteit is, is altijd een melding Activiteitenbesluit nodig. Type C bedrijven moeten ook een wijzigingsvergunning aanvragen.
De registratieverplichtingen rond afvalstoffen zijn afhankelijk van de rol die het bedrijf vervult in de afvalstoffenketen. Daarnaast is van belang of het bedrijf een Omgevingsvergunning milieu nodig heeft voor de activiteiten met afvalstoffen.
Hier leest u per situatie wat de registratieverplichtingen zijn en wat de wettelijke basis hiervoor is.