Koppeling met NHR

Wijziging

In de huidige situatie kan er in enkele gevallen een verkeerd KvK- of vestigingsnummer worden gebruikt.Er komt een koppeling met het handelsregister (NHR), zodat Omgevingsloket online gegevens van bedrijven automatisch kan controleren.

Algemeen

Bij het doen van een aanvraag in Omgevingsloket online vult een aanvrager of gemachtigde gegevens in. Het invullen van de bedrijfsgegevens kan voor het eigen bedrijf zijn of voor een ander bedrijf. In het geval van een ander bedrijf of als een betrokkene wordt toegevoegd, wordt het KvK-nummer uitgevraagd.

Het KvK-nummer is een uniek nummer van 8 cijfers, horend bij een onderneming of maatschappelijke activiteit in het Handelsregister. Het vestigingsnummer wordt ook uitgevraagd als deze niet bekend is of niet kan worden opgehaald.

De bedrijfsgegevens welke niet wijzigbaar vanuit het NHR worden overgenomen, zijn:

  • KvK-nummer
  • Vestigingsnummer (indien aanwezig)
  • Statutaire naam

NHR bedrijfsgegevens

Bij het toevoegen van een betrokkene wordt een uitzondering gemaakt m.b.t. de Statutaire naam aangezien deze dan niet gebruikt wordt. De Statutaire naam wordt in dit geval wijzigbaar vooringevuld bij het invoerveld “Naam”.

NHR betrokkene

De overige bedrijfsgegevens die worden overgenomen vanuit het NHR, worden alleen vooringevuld en zijn wijzigbaar. Denk hierbij aan de handelsnaam, het vestigingsadres en het correspondentie adres.

Ook hier is het toevoegen van een betrokkene een uitzondering aangezien de handelsnaam, het vestigingsadres en het correspondentie adres bij een betrokkene niet van belang is.

Aanvraag doen voor eigen bedrijf

Bij een aanvraag voor eigen bedrijf waarbij iemand inlogt met eHerkenning is het KvK-nummer altijd bekend. Het KvK-nummer kan dan niet handmatig worden gewijzigd of ingevuld.

Eén vestiging

Hetzelfde geldt voor het vestigingsnummer als de ingelogde persoon via eHerkenning geautoriseerd is voor één vestiging (specifieke autorisatie). Het vestigingsnummer is dan altijd bekend en het vestigingsnummer kan dan niet handmatig worden gewijzigd of ingevuld.

Heeft de ingelogde gebruiker een profiel in Omgevingsloket online, dan worden de gegevens vanuit het profiel vooringevuld. Als er nog geen profiel is dan worden de gegevens uit NHR opgehaald en vooringevuld.

Geen of meerdere vestigingen

Gaat het niet om een specifieke autorisatie, maar de ingelogde persoon is als algemeen gemachtigde ingelogd, dan wordt er gecontroleerd of het KvK-nummer bijbehorende vestigingen heeft:

  • Als er geen vestigingen zijn, dan wordt het vestigingsnummer niet uitgevraagd en niet getoond. Het gaat dan bijvoorbeeld om een vereniging of om een instelling waar maatschappelijke activiteiten plaatsvinden. Heeft de ingelogde gebruiker in dit geval een profiel dan worden de gegevens vanuit het profiel vooringevuld, anders worden de gegevens vanuit het NHR overgenomen.
  • Als er meerdere vestigingen worden gevonden, dan kan de ingelogde gebruiker via een enkelvoudige keuzelijst een keuze maken uit de gevonden vestigingsnummers
    NRH keuzelijst vestigingen
  • Als er een time out (10 seconden) optreedt, dan wordt het vestigingsnummer uitgevraagd, waarna de combinatie KvK-nummer en vestigingsnummer wordt gecontroleerd. Als de combinatie KvK-nummer en het handmatig ingevoerde vestigingsnummer niet wordt gevonden, dan wordt de ingelogde persoon gevraagd om het vestigingsnummer te controleren.
    Als er een fout optreedt omdat het NHR op dat moment bijvoorbeeld even niet bereikbaar is, dan wordt de ingelogde persoon gevraagd om het op een ander tijdstip nog een keer te proberen.

Aanvraag doen voor een ander bedrijf

Als een aanvrager een aanvraag doet voor een ander bedrijf is het KvK-nummer nooit bekend en moet deze worden uitgevraagd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanwijzen van een gemachtigde of het toevoegen van een betrokkene. De aanvrager vult zelf het KvK-nummer in. Vervolgens wordt gecontroleerd of het ingevulde KvK-nummer vestigingen heeft en:

Als er geen vestigingen zijn, dan wordt het vestigingsnummer niet uitgevraagd en niet getoond. Het gaat dan bijvoorbeeld om een vereniging of om een instelling waar maatschappelijke activiteiten plaatsvinden.
NHR anderbedrijf geen vestigingen

  • Als er één vestiging wordt gevonden, dan wordt het vestigingsnummer niet uitgevraagd en niet wijzigbaar vooringevuld
  • Als er meerdere vestigingen worden gevonden, dan kan de ingelogde gebruiker via een enkelvoudige keuzelijst een keuze maken uit de gevonden vestigingsnummers
  • Als er een time out (10 seconden) optreedt, dan wordt het vestigingsnummer uitgevraagd, waarna de combinatie KvK-nummer en vestigingsnummer wordt gecontroleerd. Als de combinatie KvK-nummer en het handmatig ingevoerde vestigingsnummer niet wordt gevonden, dan wordt de ingelogde persoon gevraagd om het vestigingsnummer te controleren
  • Als het KvK-nummer niet wordt gevonden, dan wordt de ingelogde persoon gevraagd om het KvK-nummer te controleren
  • Als er een fout optreedt omdat het NHR op dat moment bijvoorbeeld even niet bereikbaar is, dan wordt de ingelogde persoon gevraagd om het op een ander tijdstip nog een keer te proberen

Nieuwe LAVS-melding

Bij het aanmaken van een nieuwe LAVS-melding wordt er via het nummer van de verwijderopdracht gegevens uit het LAVS opgehaald en vooringevuld. Deze gegevens hebben ook betrekking tot de aanvrager/melder en eventueel de gemachtigde.

Om ervoor te zorgen dat er geen verkeerde of niet bestaande combinatie van KvK-nummer of vestigingsnummer wordt vooringevuld, wordt zowel het KvK-nummer en het vestigingsnummer eerst gecontroleerd.

Als er alleen het KvK-nummer en geen vestigingsnummer vanuit het LAVS is binnengekomen, wordt gecontroleerd of het KvK-nummer bestaat en daarnaast geen vestigingen heeft:

  • Klopt dit, dan wordt er verder gegaan met het voorinvullen van de aanvrager/meldergegevens
  • Zo niet, dan wordt het voorinvullen van de aanvrager/meldergegevens afgebroken en niet vooringevuld. De ingelogde persoon moet dan zelf de bedrijfsgegevens invullen om verder te kunnen gaan met de aanvraag/melding.

Als er zowel een KvK-nummer als een vestigingsnummer vanuit het LAVS is binnengekomen, wordt gecontroleerd of de combinatie van het KvK-nummer en vestigingsnummer kan worden gevonden:

  • Zo ja, dan wordt er verder gegaan met het voorinvullen van de aanvrager/meldergegevens.
  • Zo niet, dan wordt het voorinvullen van de aanvrager/meldergegevens afgebroken en niet vooringevuld. De ingelogde persoon moet dan zelf de bedrijfsgegevens invullen om verder te kunnen gaan met de aanvraag/melding.

Testen NHR op de oefenomgeving (inr.omgevingsloket.nl)

In de inregelomgeving is het niet mogelijk om echte bedrijven toe te voegen, omdat deze omgeving niet is gekoppeld aan de productieomgeving van het handelsregister (NHR).  Op de testomgeving kunt u wel een testaanvraag doen voor 'eigen organisatie'. Wilt u testen voor 'een bedrijf',  dan kunt u KvK 90003195 gebruiken. Of een ander KvK uit de testset (xlsx, 37 kB).