Bedrijven en particulieren
Hieronder vindt u een korte toelichting op de omgevingsvergunning en de watervergunning. Ook vindt u er de meest gestelde vragen over het Omgevingsloket.
Via Omgevingsloket online vraagt u digitaal omgevingsvergunningen en watervergunningen aan. Daarnaast kunt u via het Omgevingsloket meldingen indienen.
Ook kunt u via het omgevingsloket een vergunningcheck doen om te zien of een vergunning of melding nodig is. Na het indienen van een aanvraag in het Omgevingsloket, neemt de overheid (het bevoegd gezag) uw vergunningaanvraag in behandeling.
- Bedrijven en particulieren
- Inloggen op het Omgevingsloket: DigiD, eHerkenning en eIDAS
- Het lukt niet om in te loggen met eHerkenning, wat moet ik doen?
- Wat is het verschil tussen het bedrijvengedeelte en het particuliere gedeelte?
- Wie hebben eHerkenning nodig?
- Hoe vraag ik eHerkenning aan?
- Mijn KvK-nummer is vervallen, hoe kan ik nu nog mijn aanvragen in Omgevingsloket online inzien?
- Hoe doe ik een aanvraag voor een niet in Nederland gevestigd bedrijf of particulier?
- Mijn buitenlands bedrijf heeft geen eHerkenning. Hoe kan ik toch een omgevingsvergunning aanvragen?
- eIDAS: Europese burgers kunnen inloggen, bedrijven nog niet
- Heeft een bedrijf meerdere eHerkenningaccounts nodig?
- Kan in de oefenomgeving worden getest met eHerkenning?
- Wat kan ik doen wanneer het omgevingsloket online niet beschikbaar is?
- Ik krijg een nieuw KvK nummer. Wat betekent dit voor mijn toegang tot het Omgevingsloket?
- Kan ik met een nieuw eherkenningsmiddel ook mijn oude aanvragen nog inzien?
- Hoe moet ik als bedrijf inloggen op Omgevingsloket online?
- eHerkenningaccount met algemene of specifieke autorisatie
- Het lukt niet om in te loggen met eHerkenning, wat moet ik doen?
- Vergunningcheck
- Wat is de vergunningcheck?
- Uitleg bij erf, achtererfgebied en bebouwingsgebied
- Kan ik de gegevens van mijn vergunningcheck meenemen in de aanvraag?
- Hoe lang blijft de vergunningcheck die ik heb ingevuld online beschikbaar?
- Kan ik rechten ontlenen aan de uitkomst van de vergunningcheck?
- Ik krijg een verkeerd scherm in de vergunningcheck bij 'locatie op andere manier aangeven'
- De uitkomst van de vergunningcheck voor brandveilig gebruik geeft aan dat een aanvrager vergunningplichtig EN meldingplichtig is, kan dit?
- Foutmelding oppervlakte bebouwingsgebied
- Wat is de vergunningcheck?
- Iemand machtigen
- Wat is een machtiging en hoe stel ik dit in?
- Wie kan een aanvraag indienen?
- Hoe kan een bedrijf een aanvraag/melding invullen voor een particulier en voor een ander bedrijf?
- Hoe machtig je iemand voor het doen van (aanvullingen op) een aanvraag?
- Indien een gemachtigde een aanvraag doet, kan de aanvrager dan zelf ook nog zijn aanvraag inzien?
- Hoe kan gemachtigde een aanvraag doen voor een organisatie die geen KvK nummer heeft?
- Hoe doe ik een aanvraag voor een niet in Nederland gevestigd bedrijf of particulier?
- Hoe werkt een machtiging voor een niet-ingezetene met een bedrijf in Nederland?
- Is het mogelijk meerdere bedrijven tegelijkertijd te machtigen?
- Kan ik mijn eigen adviseur gegevens laten toevoegen?
- Wie is verantwoordelijk voor leges als een bedrijf een aanvraag voor een klant indient?
- Wat is een machtiging en hoe stel ik dit in?
- Vooroverleg
- De aanvraag invullen/indienen
- Kan ik mijn aanvraag wijzigen of aanvullen?
- Hoe kan ik een aanvraag hergebruiken of intrekken?
- Moet ik alles in één keer aanvragen?
- Klopt het dat een aanvraag direct na indiening de status van "in behandeling" krijgt?
- Krijg ik een bevestiging?
- Kan ik als aanvrager voorschriften wijzigen of mijn vergunning intrekken?
- Hoe kan ik een papieren aanvraagformulier aanmaken?
- Kan de aanvrager een andere persoon, bedrijf of gemeente laten meekijken bij een aanvraag?
- Is een notitie, toegevoegd door bevoegd gezag, zichtbaar voor de aanvrager? En andersom?
- De locatie wordt niet herkend door het loket. Hoe kan ik verder met mijn aanvraag?
- Hoe kan een aanvraag gedaan worden voor meerdere adressen/percelen?
- Hoe dien ik een aanvraag voor een OBM in?
- Wat is de relatie van de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) met het omgevingsloket?
- Waarom kan ik maar één sessie openen in dezelfde webbrowser?
- Na 15 minuten niets doen in het Omgevingsloket word ik automatisch uitgelogd. Wat is hier aan te doen?
- Procedure onbekend, wat betekent dit?
- Kan ik vertrouwelijke gegevens indienen via het loket?
- Hoe werkt de “Melding brandveilig gebruik”?
- Kiezen uit twee waterschappen
- Het verschil tussen de bouwkosten en de totale geschatte kosten?
- Waarom krijg ik niet één formulier voor alle bouwactiviteiten?
- Hoe wordt bepaald of een sloopmelding 5 dagen of 4 weken van te voren moet worden gemeld?
- Moeten alle gegevens direct met de sloopmelding worden verstrekt of mogen gegevens ook later worden aangeleverd?
- Kan ik een bestaand bodemenergiesysteem melden via het loket?
- Kan ik een nieuw bodemenergiesysteem melden wanneer ik niet over een certificaatnummer beschik?
- Aanvulling indienen lukt niet
- Ik wil een omgevingsvergunning aanvragen via het Omgevingsloket, maar ik krijg een foutmelding of ik kan niet verder. Wat moet ik doen?
- Kan ik mijn aanvraag wijzigen of aanvullen?
- Bijlagen
- Kan een aanvrager na het indienen van de aanvraag/melding nog bijlagen toevoegen?
- Kan ik reeds toegevoegde en ingediende bijlagen ook weer verwijderen?
- Aanvulling indienen lukt niet
- Welke eisen zijn er aan de bestandsnaam bij het uploaden van bijlagen?
- Kan ik meerdere bijlagen tegelijk toevoegen?
- Hoe groot mag een bijlage zijn?
- Welke bestandstypen zijn toegestaan in het loket?
- Hoe dien ik een aanvulling in?
- Hoe typeer ik bijlagen?
- Kan een aanvrager na het indienen van de aanvraag/melding nog bijlagen toevoegen?
- Verlenen vergunning/melding
- Koppeling Omgevingsloket online en Landelijk Asbestvolgsysteem
- Automatisch opschonen van aanvragen
- Waarom worden aanvragen uit Omgevingsloket online verwijderd?
- Wanneer wordt een aanvraag of melding verwijderd?
- Hoe verloopt het proces van verwijderen?
- Hoe kan een aanvrager (of gemachtigde) een aanvraag behouden?
- Hoe kan een aanvrager (of gemachtigde) het PDF-bestand van de aanvraag downloaden?
- Hoe kan bevoegd gezag een dossier behouden?
- Ik heb een mail ontvangen dat mijn aanvraag wordt verwijderd tenzij ik een kleine wijziging in het dossier aanbreng. Nu blijkt dat mijn aanvraag recent is gewijzigd door iemand anders. Hoe kan dat?
- Ik kan mijn aanvraag niet meer terug vinden in Omgevingsloket online. Hoe kan dat?
- Hoe kan bevoegd gezag zien welke dossiers in aanmerking komen voor schoning?
- Waarom worden aanvragen uit Omgevingsloket online verwijderd?
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- Mag een bedrijf, als gemachtigde, vragen om het BSN van een particulier?
- Omgevingsloket online en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- Waar is bepaald dat persoonsgegevens moeten worden opgenomen in de aanvraag/melding?
- Is het mogelijk een toestemming voor de publicatie van persoonsgegevens in te trekken?
- Wat betekent de AVG-verantwoordingsplicht voor bevoegd gezagen bij gebruik van het OLO/AIM?
- Mag een bedrijf, als gemachtigde, vragen om het BSN van een particulier?
- De berichtenbox
- Inloggen op het Omgevingsloket: DigiD, eHerkenning en eIDAS