Handreiking Aarhus
Vanaf 14 februari 2005 is meer milieu-informatie openbaar. Dat is het gevolg van de Wet uitvoering Verdrag van Aarhus (Staatsblad 2004, 519 en Staatsblad 2005, 66). Een van de gevolgen is dat overheden vaker moeten gaan afwegen wanneer milieu-informatie openbaar moet worden gemaakt omdat enkele absolute weigeringsgronden uit de Wet openbaarheid van bestuur worden vervangen door een relatieve weigeringsgrond. Verder wordt van overheden verwacht dat ze hun milieu-informatie ordenen en dat ze de informatie steeds meer actief openbaar maken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van informatie op internet.
De Europese Richtlijn 2003/4/EG, `Toegang tot milieu-informatie voor het publiek' (verder de richtlijn), kent verschillende bepalingen met betrekking tot de toegang tot milieu-informatie die als minimumverplichtingen voor overheden gelden. Daarnaast kent de richtlijn ook bepalingen die van toepassing zijn als overheden een hoger ambitieniveau nastreven. Deze bepalingen worden in de Nederlandse wetgeving opgenomen in de Wet openbaarheid van bestuur en in de Wet milieubeheer. Dit heeft grotendeeld op 14 februari 2005 plaatsgevonden met de inwerkingtreding van de Wet uitvoering Verdrag van Aarhus (Stb. 2005, 66).
Het begrip `milieu-informatie' is veranderd door het verdrag. Het begrip is thans in artikel 19.1a van de Wm verankerd.
In dit hoofdstuk worden voorbeelden gegeven van lijsten waarmee bestuursorganen het publiek kunnen informeren. De lijsten kunnen overigens ook gebruikt worden om de aanwezige informatie binnen de eigen organisatie te ordenen, bijvoorbeeld in de vorm van een database. Het gaat in alle gevallen om milieu-informatie waarover bestuursorganen beschikken, of die voor bestuursorganen wordt beheerd.
5. Informatie op verzoek
Kortweg komt actieve openbaarheid neer op:
- het in kaart brengen en eventueel verbeteren van de gegevenshuishouding;
- het garanderen van de toegankelijkheid en vindbaarheid van overheidsinformatie, waarbij met name gebruik wordt gemaakt van ICT;
- het actief openbaar maken van in ieder geval de specifiek genoemde overheidsbesluiten waarvan bekendmaking wettelijk voorgeschreven is.
De actieve openbaarheid in bijzondere gevallen heeft betrekking op het verspreiden van milieu-informatie in het geval van een onmiddellijke bedreiging van de gezondheid van de mens of het milieu.
Het verdrag en de richtlijn over kwaliteit van informatie