Wijziging van de Tracéwet

Op 1 januari 2012 is ook de "Wet van 1 december 2011 tot wijziging van de Tracéwet met het oog op de versnelling en verbetering van besluitvorming over infrastructurele projecten (Stb. 2011, 595)" in werking getreden (via het Koninklijk besluit van 14 december (Stb. 2011, 649)).

De wet heeft als doel om via de wijziging van de Tracéwet een versnelde en verbeterde besluitvorming over infrastructurele projecten structureel mogelijk te maken.

In artikel II van de wet wordt ook de Wet ruimtelijke ordening aangepast.

Via artikel II wordt een nieuw artikel 3. 27 aan de Wro toegevoegd:

Artikel 3.27

Bij de vaststelling van een inpassingsplan als bedoeld in artikel 3.26, eerste lid, dat de aanleg of wijziging van een weg in beheer bij de provincie mogelijk maakt, wordt gebruik gemaakt van:

  1. de verkeersgegevens en de daarop gebaseerde onderzoeken,
  2. de krachtens artikel 5.20, eerste lid, van de Wet milieubeheer bekendgemaakte gegevens en de daarop gebaseerde onderzoeken, en
  3. de inventarisatie van en de gevolgen voor de aanwezige flora en fauna en de daarop gebaseerde onderzoeken, die ten grondslag hebben gelegen aan het ontwerp-inpassingsplan, met dien verstande dat als de rapporten, waarin de gegevens, onderzoeken en inventarisaties en gevolgen zijn vervat, bij de vaststelling van het inpassingsplan ouder zijn dan twee jaar, het inpassingsplan een motivering van de actualiteit van die rapporten bevat.

Uit overleg met het Interprovinciaal Overleg is naar voren gekomen dat met name de zogenaamde bevriezing van onderzoeksgegevens een belangrijke bijdrage kan leveren aan de versnelling van de besluitvorming over provinciale infrastructuur.

U kunt alle kamerstukken vinden in het dossier nr. 32 377.

Belangrijkste kamerstukken: