Rekenmodule Goederenvervoer
Voor het opstellen van het 'Emissie- en Energieverbruiksprofiel' van een bedrijf of het vastleggen van de 'nul-situatie' van het goederenvervoer kan men een aantal rekenmodellen gebruiken. Ook kunnen bedrijven hiermee de effecten (emissie, brandstof, km) van de besparingsmaatregelen zelfstandig berekenen en daarmee de maatregelen uit hun besparingsplan onderbouwen.
Per type bedrijf zijn aparte rekenmodellen ontwikkeld. In het onderstaande schema kan men het rekenmodel (1-5) selecteren, wat het beste overeenkomt met de eigen situatie. De selectie vindt plaats op basis van het type bedrijf en de aangegeven vervoerskenmerken.
In totaal zijn zes rekenmodellen beschikbaar. Na de selectie van het meest geschikte rekenmodel kan men deze downloaden, inclusief een animatie over het gebruik van het rekenmodel. Met de animatie krijgt men meer inzicht in de wijze waarop men het rekenmodel moet invullen.
Ieder rekenmodel heeft ook een aparte tab met een handleiding van dit rekenmodel.
Type bedrijf | Vervoerkenmerken | Rekenmodel |
---|---|---|
Verlader met regie transport |
Eigen wagenpark en/of geheel of gedeeltelijk vast uitbesteed vervoer |
Animatie: |
Geen eigen wagenpark en geen vast uitbesteed vervoer |
Animatie: |
|
Eigen binnenvaart schepen/of vaste charters ( binnenvaart en spoor opgenomen in het rekenmodel voor de terminal(container) |
Animaties: |
|
Verlader zonder regie transport | Niet van toepassing |
Animatie: |
Vervoerder met regie transportplanning | Eigen wagenpark en/of charters |
Animatie: |
Vervoerder zonder regie transportplanning | Eigen wagenpark en/of charters |
Animatie: |
Terminal |
Wagenpark
Binnenvaartvloot
Spoortractie
|
Animatie: |
Binnenvaartoperator |
Eigen vloot en/of charters ( binnenvaart en spoor opgenomen in het rekenmodel voor de terminal(container |
Animaties: |