Geluid en gemeentelijke wegen

Het verkeer op een weg veroorzaakt een geluidsbelasting in de omgeving. Het geluidsniveau van de nieuwe of gewijzigde de weg moet aanvaardbaar zijn.

Het bevoegd gezag beoordeeld de geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies binnen de invloedssfeer van de weg. Deze invloedssfeer is voor alle wegen, behalve 30-km wegen en woonerven, in de Wet geluidhinder aangeduid als de geluidszone. Toets de aanleg en wijziging van een weg met een geluidszone aan de Wet geluidhinder.

Wet geluidshinder

In de Wet geluidhinder staan normen voor de geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies in de geluidzone van een weg. In de bandbreedte tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde weegt de gemeente de aanvaardbaarheid van geluidsbelasting af. De wet bevat een aantal voorwaarden voor het beoordelen van de akoestische gevolgen van de ontwikkeling van de weg. Voordat de gemeente een geluidsbelasting in de bandbreedte toelaat (een zogenoemde hogere waarden) overweegt zij maatregelen voor een lagere geluidsbelasting. Ook niet akoestische factoren kunnen een rol spelen in deze afweging.

Als maatregelen om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen gemotiveerd niet haalbaar of gewenst zijn is de weg alleen mogelijk als de gemeente een hogere waarden vaststelt. Veel gemeenten hebben een (gebiedsgericht) beleid voor het beoordelen van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting.

Woonerven

30-km wegen en woonerven hebben geen geluidzone. Voor deze situatie wordt het geluidsniveau vanuit een goede ruimtelijke ordening beoordeeld, waarbij gemotiveerd aangesloten kan worden bij de systematiek uit de Wgh. Een wijziging van een weg met een aangetoond beperkt effect op de geluidsbelasting wordt niet getoets aan de normen uit de Wgh.

Meer informatie

Meer informatie kunt u lezen bij:


Hoe werkt het onder de Omgevingswet?