Aanvullende afwijkingsmogelijkheden geluid bestemmingsplannen artikel 7c

In aanvulling op artikel 7c is in artikel 7d Besluit Uitvoering Chw de mogelijkheid geboden om af te wijken van geluidregels uit de Wet geluidhinder.

Toepasselijke gebieden

Het gaat om de volgende plangebieden in de daarachter genoemde gemeenten:

  • Binckhorst, Den Haag
  • Hembrugterrein, Zaanstad
  • Bergwijkpark, Diemen

Afwijking regels

Voor een periode van 10 jaar kunnen de genoemde gemeentes in de desbetreffende plangebieden besluiten om af te wijken van:

  • artikel 45, lid 1, Wgh, met dien verstande dat de ter plaatse ten hoogste toelaatbare geluidbelasting, bedoeld in artikel 44 Wgh, voor woningen in stedelijk gebied niet hoger mag worden vastgesteld dan 65 dB(A).
  • artikel 83, lid 1, Wgh met dien verstande dat:
    a. niet kan worden afgeweken van de ter plaatse ten hoogste toelaatbare geluidbelasting voor woningen, die liggen in zones langs wegen waarvoor geluidproductieplafonds als bedoeld in artikel 11.19 Wm gelden, en
    b. de ter plaatse ten hoogste toelaatbare geluidbelasting, bedoeld in artikel 82, lid 1, Wgh niet hoger mag worden vastgesteld dan 63 dB.
  • artikel 3.2, lid 1, onder b, Bgh, met dien verstande dat:
    a. niet kan worden afgeweken van de ter plaatse ten hoogste toelaatbare geluidbelasting voor andere geluidgevoelige objecten in zones langs wegen waarvoor geluidproductieplafonds als bedoeld in artikel 11.19 Wm gelden, en
    b. de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting niet hoger mag worden vastgesteld dan 68 dB.

Overzicht wijzigingen

In het Besluit Uitvoering Chw, zevende tranche, is de regeling van artikel 7d opgenomen.

In de tiende tranche is het plangebied Bergwijkpark opgenomen en is de aanhef van het artikel veralgemeniseerd.

Achtergrondinformatie

Het gaat om ten opzichte van artikel 7c aanvullende afwijkingsmogelijkheden. Deze betreffen zowel het integreren van de hogere waarden in het bestemmingsplan als het afstemmen van het detailniveau van het akoestisch onderzoek op het stadium waarin de besluitvorming zich bevindt. Op grond van artikel 45 Wgh geldt een maximale ontheffingswaarde van 55 dB(A) voor woningen binnen de zone rond een gezoneerd industrieterrein. In veel gevallen legt een zone rond een industrieterrein daarmee een aanzienlijke ruimteclaim op een gebied dat met functiemenging kan worden doorontwikkeld. Het huidige artikel 51 Wgh biedt de ruimte tot een maximale ontheffingswaarde van 65 dB(A) bij een inbreidingslocatie. Deze is echter aan beperkingen gebonden. Met name de beperking dat sprake moet zijn van een beperkte wijziging ten opzichte van de bestaande stedenbouwkundige structuur staat op gespannen voet met het beginsel van uitnodigingsplanologie. De gebiedsontwikkeling die is gebaseerd op functiemenging brengt vaak een wijziging van de stedenbouwkundige structuur mee. Daarom mag de in artikel 45, lid 1, Wgh genoemde maximale ontheffingswaarde op 65 dB(A) worden gesteld, waarbij deze afwijking gedurende maximaal tien jaar is toegestaan.

In artikel 3.2 Bgh zijn beperkingen opgenomen voor de maximale ontheffingswaarde voor wegverkeerslawaai. De twee pilotgebieden liggen binnen zones langs verschillende wegen. Ook deze leggen een aanzienlijke ruimteclaim op de pilotgebieden. De bestaande normen uit de Wgh knellen onnodig als het gaat om uitnodigingsplanologie en organische gebiedsontwikkeling. Dit voorstel sluit aan op bestaande in de wet opgenomen ontheffingsbevoegdheden. Er wordt namelijk aangesloten bij de ontheffingsmogelijkheden zoals opgenomen in artikel 83, lid 5, Wgh met dien verstande dat de daaraan gestelde bgeperkingen ten aanzien van de stedenbouwkundige structuur zijn vervallen. Dit in verband met de strijdigheid van dit beginsel met de binnen de pilotgebieden beoogde functiemenging.