eHerkenning voor bedrijven en particulieren

Bedrijven en particulieren die een melding Activiteitenbesluit willen doen, moeten sinds1 juli 2019 inloggen met eHerkenning (bedrijven) of DigiD (particulieren).

Wat gaat er veranderen voor bedrijven en particulieren?

In de AIM omgeving moet u als bedrijf of particulier (initiatiefnemer) sinds1 juli 2019 inloggen met eHerkenning (bedrijven) of DigiD (particulieren).

eHerkenning aanvragen als initiatiefnemer?

Als u nog geen eHerkenning heeft, dan moet u dit eerst aanvragen. Dit doet u op de website van eHerkenning. Het aanvragen van eHerkenning kost tijd.

Bij het aanvragen van eHerkenning moet u de volgende gegevens selecteren:

  • Betrouwbaarheidsniveau: eH2
  • Dienstverlener: ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Dienst: Activiteitenbesluit Internet Module

De dienst "Activiteitenbesluit Internet Module" is opgenomen in de catalogus met diensten.

Let op: aan het aanvragen van eHerkenning zijn kosten verbonden. Ook kan het behandelen van de aanvraag enkele werkdagen duren.

Lees ook de diverse vragen en antwoorden over het doen van de melding met de AIM.

Aanleiding voor eHerkenning

De AIM maakt gebruik van eHerkenning omdat dit een veilige manier van inloggen is, waardoor gegevens en persoonlijke informatie beter beveiligd worden dan voorheen.

Andere veranderingen in de AIM

Andere technische veranderingen sinds 1 juli 2019 zijn:

  • compleet nieuwe vormgeving, ook geschikt voor tablets
  • mee-kijk inlogs per bevoegd gezag als deze organisatie meldingen voor meerdere bevoegde gezagen verwerkt

Lees meer over de functionele wijzigingen van de AIM release van1 juli 2019.