Bussenknop

U kunt de bussenknop gebruiken om de benodigde invoergegevens te bepalen voor een berekening met de NSL-Rekentool / Aerius Lucht Rekentool. Daarnaast kunt u een maatregel-effect vaststellen voor de invoergegevens voor de monitoring van het NSL.

De bussenknop 2020 is sinds begin mei 2020 beschikbaar. Met de bussenknop kunt u effecten van een aangepast bussenpark op de luchtkwaliteit bepalen. De bussenknop 2020 (xlsx, 59 kB) is voorzien van een bijbehorende instructie (docx, 18 kB).

Wijzigingen in bussenknop 2020
De belangrijkste wijzigingen in bussenknop 2020 ten opzichte van versie 2019 zijn:

  1. De samenstelling van standaard bussenpark is geactualiseerd voor de jaren 2020 en 2030. Zie kolom D in de bussenknop, onder kopje 'Default'. In 2020 is het aandeel Euro V en EEV verhoogt en het aandeel Euro VI en ZEV verlaagt. In 2020 is het aandeel Euro V, EEV en ZEV verhoogt en het aandeel Euro VI verlaagt.
  2. De NOx-emissie van Euro VI aardgasbussen is 30% verhoogd. Emissies van deze Euro VI aardgasbussen is nu voor alle stoffen gelijk aan Euro VI dieselbussen.

Eerdere versies
InfoMil actualiseert de bussenknop jaarlijks met een nieuwste informatie over emissiefactoren en wagenparksamenstelling van (lijn)bussen. Eerdere versies blijven beschikbaar.