Mailing Omgevingsloket online: Wijzigingen 2.11.3

AutoVue niet langer gebruikt

Om te voldoen aan strengere beveiligingseisen én omdat AutoVue niet altijd optimaal functioneert, wordt AutoVue vanaf versie 2.11.3 niet langer gebruikt in het Omgevingsloket.

Het openen van bijlagen via AutoVue wordt vervangen door ‘Download bestand’. De gebruiker heeft zelf de keuze met welke applicatie de bijlage geopend moet worden en de gebruiker kan de bijlage ook indien gewenst opslaan op een zelf gekozen locatie buiten het Omgevingsloket online om. Bijlagen die als achtergrondinformatie zijn toegevoegd, de notitiebestanden en documenten worden op dezelfde manier geopend.

De bijlagen kunnen in de behandelmodule geopend worden via de tab ‘Bijlagen’ door in het overzicht een bijlage te selecteren en daarna op de knop ‘Download bestand’ te klikken. Deze nieuwe knop vervangt de knop ‘Open in viewer’.

bijlage openen

Een bijlage (niet zijnde achtergrondinformatie) kan ook geopend worden via het scherm van ‘Bijlage inzien’, door op het bestandsymbooltje te klikken.

bijlage inzien

Aan de bijlagen kunnen geen mark-ups meer toegevoegd worden, maar via de bestaande notitiefunctionaliteit is het mogelijk om gedurende de periode dat een aanvraag is opengesteld voor vooroverleg met de aanvrager over de bijlagen te communiceren.

Bestanden op ftp-server bij vooroverleg

Een lang bestaande wens wordt in 2.11.3 gerealiseerd: bestanden behorend bij een aanvraag worden bij vooroverleg op de ftp-server geplaatst.

  • Er wordt onder het betreffende dossiernummer een mapnaam 'concept' aangemaakt waarin de bestanden worden geplaatst. Daarnaast wordt er ook een sub-map met de tijdsaanduiding toegevoegd (net zoals bij adviesaanvragen en archiveren het geval is). Een bevoegd gezag kan deze bestanden van de ftp-server naar het eigen systeem overzetten.

voorbeeld bestanden op FTP

  • De toegewezen (advies)coördinator en de beheerders krijgen, net als bij de taak ‘tussentijds overdragen naar archief’ het geval is, via de nieuwe taak ‘Opslaan conceptaanvraag’ de mogelijkheid om de bestanden van een conceptaanvraag op de ftp te plaatsen.
  • De taak ‘Bestanden conceptaanvraag plaatsen op ftp’ kopieert, met uitzondering van de ingediende aanvraag PDF (het is nog een conceptaanvraag), dezelfde bestanden als bij het aanvragen van advies en (tussentijds) archiveren. Dit zijn alle toegevoegde bijlagen, alle toegevoegde notities en de toegevoegde documenten van het bevoegd gezag en de adviseurs.
  • Om de overzichtelijkheid te vergroten worden bijlagen in de sub-map ‘Bijlagen’ geplaatst, de notities in de sub-map ‘Notities’ en de documenten in de sub-map ‘Documenten’. Hierdoor kan de organisatie de bestanden altijd op dezelfde wijze in de eigen ftp-map vinden.
  • Net zoals bij het aanvragen van advies en (tussentijds) archiveren wordt er een archiveringsoverzicht PDF aangemaakt met een overzicht van de toegevoegde bestanden, welke ook in de ftp-map wordt gezet. De inhoud van de archiveringsoverzicht PDF is hetzelfde als bij het aanvragen van advies en (tussentijds) archiveren. De bestandsnaam van de archiveringsoverzicht PDF is ‘[aanvraagnummer]_[tijdsaanduiding]_ Archiveringsoverzicht.pdf’.
  • Wanneer het bevoegd gezag advies aanvraagt tijdens vooroverleg dan worden de bestanden van een conceptaanvraag volgens dezelfde mappenstructuur op de ftp-server van de adviesorganisatie geplaatst.
  • Er komt geen ander StUF bericht bij het aanvragen van vooroverleg. In het bericht is het dossiernummer genoemd, geen bestandsnamen. Een nieuw bericht vergt een nieuw sectormodel StUF-LVO. Bij conceptaanvragen worden alle statuswijzigingverzoeken via de inkomende berichten ‘staDi01VoegStatusToe’ (StUF-versie 3.05) of ‘vrgDi01WijzigStatus’ (StUF-versies 3.11 en 3.12) afgevangen en niet doorgevoerd.

Separaat inlogportaal voor beheerders

Het beschikbaar stellen van een aparte beheermodule betekent dat de url hiervan anders moet zijn dan de url van de behandelmodule. Dit wordt gedaan door de beheermodule een nieuwe url te geven. In de nieuwe url voor beheerders wordt ‘/BevoegdGezag/’ vervangen door ‘/Beheer/’.

Gebruikers die een beheerrol hebben, krijgen in de beheermodule toegang tot beheertaken via de tabs ‘De aanvragen’ en ‘Beheer’. Gebruikers zonder beheerrol hebben in de beheermodule alleen toegang tot de tabs ‘Home’ en ‘Informatie’, want zij mogen geen taken uitvoeren in de beheermodule.

In de behandelmodule zijn de beheertaken niet meer beschikbaar. Voor gebruikers zonder beheerrol zijn er dan ook geen veranderingen in de behandelmodule.