Nieuws over geluidsbelastingkaart en actieplan
De Cvgg wordt per 9 januari 2023 weer opengesteld voor het aanleveren van de END geluidsbelastingkaarten 2021 (www.geluidgegevens.nl). U kunt de gegevens dan aanleveren.
Het GeoPackage-sjabloon is beschikbaar gesteld. Hier kunnen overheden de datastroom invoeren. Deze leveren ze aan via de Centrale voorziening geluidgegevens.
Wilt u oefenen met het aanleveren van een geluidsbelastingkaart aan de Cvgg? Het RIVM nodigt u uit om proef te draaien.
Kenniscentrum InfoMil organiseerde op 11 april een informatiesessie in samenwerking met deskundigen van het RIVM, Rijkswaterstaat en ProRail.
Voor het opstellen van een geluidsbelastingkaart met CNOSSOS heeft het RIVM heeft een handreiking beschikbaar gesteld over de aanvullende databehoefte en hoe daarmee kan worden omgegaan. Deze kunt u van downloaden bij infomil.nl.
Het Rijk stelt gegevens beschikbaar aan gemeenten die een geluidsbelastingkaart maken.
De rekensoftware die nodig is voor het maken van de geluidsbelastingkaart 2022 komt in januari 2022 beschikbaar. De geluidsbelastingkaart 2022 wordt berekend met een andere rekenmethode dan die bij de vorige ronde.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat de verkeersintensiteiten van 2019 hanteren voor het peiljaar 2021. Voor een uniform landelijk beeld heeft het de voorkeur dat andere overheden die een geluidsbelastingkaart maken hierbij aansluiten.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), provincies en veel gemeenten zijn van start gegaan met het opstellen van een geluidsbelastingkaart. Deze verplichting komt voort uit de Europese richtlijn omgevingslawaai. InfoMil biedt ondersteuning bij deze uitvoering.